Doorgaan naar hoofdcontent

Brain Words van J. Richard Gentry en Gene P. Ouellette

Brain Words van J. Richard Gentry en Gene P. Ouellette is een fascinerend en praktisch boek dat de lezer meeneemt in de wereld van de neurowetenschap en de wetenschap van lezen. De auteurs slagen erin om complexe theorieën over de werking van het leesbrein te vertalen naar concrete, toepasbare adviezen voor leerkrachten en opvoeders. In deze tweede editie van hun boek richten ze zich op hoe de hersenen woorden opslaan, en hoe dit cruciaal is voor de ontwikkeling van leesvaardigheden bij kinderen.

Een van de belangrijkste concepten in Brain Words is dat van het 'woordenboek in de hersenen', oftewel de "brain words". Dit zijn opgeslagen spellingrepresentaties van woorden die kinderen in staat stellen om woorden snel en nauwkeurig te herkennen en te lezen. Het boek benadrukt dat leesvaardigheid niet passief ontstaat door blootstelling aan tekst, maar door een actief proces waarin de hersenen woorden opslaan en organiseren. Het traditionele leesonderwijs moet daarom worden herzien, stelt Gentry, en leerkrachten moeten begrijpen hoe ze deze hersenwoorden kunnen helpen ontwikkelen.

De auteurs presenteren verschillende wetenschappelijke modellen van lezen, die zowel de fonologische component (het klankbewustzijn) als de orthografische component (het herkennen van woordbeelden) integreren. Ze stellen dat beide processen met elkaar verweven zijn en niet los van elkaar mogen worden onderwezen. In plaats van te focussen op alleen fonetisch lezen of alleen op zichtwoorden, pleiten Gentry en Ouellette voor een holistische benadering waarbij fonologische bewustzijn, spelling, decoderen en woordherkenning hand in hand gaan.

Een ander sterk punt van het boek is de aandacht voor spelling als een cruciaal onderdeel van het leesonderwijs. Volgens de auteurs is spelling niet alleen een middel om correcte woordvorming te leren, maar ook de sleutel tot het ontwikkelen van orthografisch leren, oftewel het vermogen van de hersenen om woorden efficiënt op te slaan en te herkennen. Het boek introduceert de 'spell-to-read' methode, waarbij kinderen door te spellen leren lezen. Door woorden eerst fonetisch te spellen, kunnen ze de klankpatronen beter begrijpen, wat leidt tot een dieper begrip van woordstructuren.

Wat dit boek bijzonder waardevol maakt voor leerkrachten, is de praktische toepasbaarheid van de wetenschappelijke inzichten. Gentry en Ouellette bieden concrete strategieën en lesideeën die direct in de klas kunnen worden gebruikt. Het boek bevat niet alleen theoretische modellen, maar ook gedetailleerde voorbeelden van hoe leerkrachten kinderen kunnen helpen bij het opbouwen van hun 'woordenboek in de hersenen'.

Ook wordt aandacht besteed aan kinderen met leesproblemen, zoals dyslexie. De auteurs leggen uit hoe de wetenschap van lezen leerkrachten kan helpen om deze kinderen beter te ondersteunen. Vroege interventie en specifieke aanpassingen in het onderwijs kunnen een groot verschil maken voor kinderen die moeite hebben met lezen.

In hun kritische blik op het huidige leesonderwijs wijzen Gentry en Ouellette op de tekortkomingen van veelvoorkomende methoden die niet zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Ze benadrukken dat effectief leesonderwijs alle aspecten van het lezen moet integreren, van klankbewustzijn tot het leren van spelling en woordherkenning. Methoden die deze elementen los van elkaar onderwijzen, zijn volgens hen niet voldoende.

Brain Words is niet alleen een informatief boek, maar ook een inspirerend werk dat leerkrachten oproept om hun leesonderwijs te vernieuwen op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Het boek is een onmisbare bron voor iedereen die kinderen wil helpen om succesvol te leren lezen. Gentry en Ouellette laten overtuigend zien hoe het begrijpen van de werking van het leesbrein leerkrachten in staat kan stellen om hun leerlingen beter te ondersteunen op hun weg naar geletterdheid.

Al met al biedt Brain Words een waardevolle combinatie van wetenschap, praktijk en passie voor het leesonderwijs. Het is een must-read voor elke leerkracht, opvoeder of specialist die op zoek is naar wetenschappelijk onderbouwde methoden om kinderen effectief te leren lezen en schrijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In Search of Autistic Happiness: A Holistic Perspective on Being Happy as an Autistic Individual

I n a world often fixated on pursuing an idealized happiness, it is essential to understand that happiness can take on diverse forms for each individual. This includes those who experience the world in a unique and remarkable way, such as autistic individuals. While the lives of autistic persons are often associated with challenges, limitations, and misunderstandings, it is crucial to recognize that happiness is within their reach. This article explores a holistic approach to autistic happiness and unveils the many facets contributing to a happy life for autistic people. Happiness for autistic individuals is more than merely the absence of difficulties. It encompasses a balanced and positive state of being, with their distinctive qualities and interests playing a central role. By embracing a broader and more inclusive definition of happiness, we can discover the potential of what autistic individuals can achieve and contribute to their own happiness. A pivotal element for autistic happ

Plasticity: the promise of explosion

  Plasticity: The Promise of Explosion is een diepgaande en filosofische verkenning van het concept plasticiteit en hoe het ons begrip van de menselijke geest, identiteit en samenleving kan transformeren. Het boek is geschreven door de Franse filosoof Catherine Malabou en oorspronkelijk gepubliceerd in het Frans in 1999 onder de titel "La plasticité au soir de l'écriture". In dit boek onderzoekt Malabou het idee van plasticiteit, dat verwijst naar het vermogen van de hersenen om te veranderen en zich aan te passen aan nieuwe omgevingen en situaties. Ze argumenteert dat plasticiteit een cruciaal concept is voor het begrijpen van hoe onze identiteiten, herinneringen en zelfs ons bewustzijn worden gevormd en gevormd. Het boek bestaat uit vier delen, waarin Malabou verschillende aspecten van plasticiteit onderzoekt. In het eerste deel introduceert ze het concept en bespreekt ze hoe het verschilt van andere filosofische ideeën zoals flexibiliteit en aanpassing. In het tweede d

The Autism Discussion Page on Stress, Anxiety, Shutdowns and Meltdowns

  The Autism Discussion Page on Stress, Anxiety, Shutdowns and Meltdowns" is een boek geschreven door Bill Nason, een klinisch psycholoog die gespecialiseerd is in het werken met kinderen en volwassenen met autisme. Het boek is bedoeld als gids voor ouders, opvoeders en begeleiders van mensen met autisme die te maken hebben met stress, angst, shutdowns en meltdowns. Het boek bevat praktische tips en strategieën om deze uitdagingen te begrijpen en te beheren, en om mensen met autisme te helpen bij het navigeren door moeilijke situaties. Een van de sterke punten van dit boek is de manier waarop het informatie overbrengt. Nason gebruikt duidelijke en eenvoudige taal, en legt de verschillende concepten en uitdagingen op een begrijpelijke manier uit. Dit maakt het boek toegankelijk voor mensen die misschien geen achtergrond hebben in psychologie of autisme. Een ander sterk punt van het boek is de praktische aard ervan. Het boek bevat veel voorbeelden van situaties waarin mensen met aut